Magický kruh nebo druidský háj?

Taliesi Ratajová

Mám za sebou další malý rituál. V magickém kruhu a se živly mi bylo příjemně, ještě chvíli po rituálu jsem v kruhu zůstala, meditovala a užívala si jeho energii.

osobni magicka praxe (2)Má cesta, je cesta čarodějky, přesto jsem většinu skupinových rituálů prožila v druidském háji. Mé vlastní sebepoznání mě nyní nutí více prozkoumat a objasnit téma rituálního prostoru.

Na otázku, jaký je vlastně rozdíl mezi druidským hájem a magickým kruhem, jsem se nikdy ptát nemusela, jednoduše jsem obojí mnohokrát prožila. V magickém kruhu praktikuji již mnoho let a práce s ním a živly pro mě byla vždy přirozená. Teprve po příchodu mezi pohany jsem poznala i jiné druhy posvátného prostoru a to například druidský háj, praktikovaný mezi druidskými příznivci ADF (druidská novopohanská organizace založena Isaacem Bonewitsem). Jednou jsem měla i možnost jako kněžka vést tento druidský rituál. Setkala jsem se s mnoha druidy, wiccany a čaroději a to, co mě zarazilo nejvíce, byla jakási vyhraněnost názorů mezi příznivci kruhu a háje: Buď kruh, anebo háj!

amabon new (2)Jak píše Isaac Bonewits ve své knize Neopagan rites, vždy na začátku rituálu je nutné znovuvytvořit vesmír.  To znamená určit posvátný prostor a čas. Vždy na začátku druidských rituálů tedy tvoříme posvátný háj. Předpokladem je, že samotné místo je již posvátné a my se na něj jen více napojujeme. Poté povoláváme 3 posvátnosti. Oheň, symbolizující horní svět, vodu, symbolizující spodní svět a strom spojující oba světy a symbolizující ten náš. Zatímco při čarodějnickém a wiccanském rituálu otevíráme magický kruh a voláme živly. Tady to pro mě začalo být zajímavé.

Vyslechla jsem si názory, že magický kruh je vlastně něco, co nás od reality odřízne, jak jednou zmínil Eurik na přednášce ČPS o rituální struktuře ADF. Další názory, které mě potkaly, jsou, že se druid necítí v magickém kruhu volně, ale jaksi stísněně. Ano, každý máme jiné potřeby a vnímání, obzvláště při rituálu. Zde pociťuji potřebu říci, jak vnímám magický kruh já. Možná to pro mnohé čaroděje doopravdy je místo, kdy se realita rozostří a přestane existovat. Ale jak například zmiňuje Ronal Hutton v dokumentu Britain’s Wicca Man, magický kruh otvíráme, abychom zanechali venku všechny starosti a problémy, oprostili se od nich, ale ne od místa, reality a času. Tento aspekt je v druidském rituálu vyvážen takzvanou úlitbou nespřízněným, kdy bytostem, které s námi nejsou spřízněné, dáváme úlitbu, aby do našeho rituálu nezasahovaly.

_DSC1191Pro mě byly oba rituální prostory vždy otevřením nového portálu a povznesením reality. Funkce magického kruhu je převážně ochranná, ale pro mě nikdy nebyla primární. Když otvírám magický kruh, pociťuji, ne, že bych se od reality odřezávala, ale že se realita povznáší na oduševnělejší, posvátnější úroveň. Les se najednou stává magickým spodním světem, v pokoji svíčky osvítí i neviditelné bytosti a vůně šalvěje provoní každý kout.Portál povyšující viditelné na neviditelné a spojující. Místo vážnosti, ale i radosti a smíchu. Stejně tak vidím druidský háj – místo, kde se spojujeme s božským. V jedné fázi rituálu dokonce otevíráme tento portál a bránu, aby k nám bohové mohli přijít. Někdy sama v kruhu používám tento element portálu – v magickém kruhu funguje tzv. kužel síly, jakési epicentrum energie směřující jako kužel nahoru, který je poté uvolněn. Já někdy místo něj používám představu portálu nebo pentagramu jako napojení na síly nebeské i zemské. Toto je jak já vidím kruh a háj. Ne, jako dva soky s opačnými vlastnostmi, ale jako brány do světa bohů, které jsou jen trochu jinak uspořádané.

A jaký je váš názor? Používáte magický kruh nebo druidský háj? Jaké jsou vaše zkušenosti? Vidíte tyto dva rituální prostory jako diametrálně odlišné nebo jako jiné, ale podobné? Nebo využíváte úplně jiný rituální prostor? Napište nám do komentářů.

A pokud chcete například na vlastní kůži zažít jaké to je být v magickém kruhu, má pro vás jeden tip. Na konci ledna pořádá ČPS veřejný rituál Imbolku ve stylu eklektické wiccy. Hlavními pořadateli jsou skvělí manželé Prouskovi, a jelikož jsem i s nimi již jeden rituál prožila, vřele tuto akci doporučuji!

http://pohanskaspolecnost.cz/Kalendar/verejna-oslava-svatku-imbolc/

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

11 + 12 =

Přihlaste se k odběru: